#1: בואו נמכור מכונית חשמלית רק לאלפיון העליון

כשפונים מערבה לכיוון בסיס אליקים רואים מתחם שומם ולידו שלט גדול שעליו כתוב Better Place. שני שימושים עיקריים יש למתחם: חניה, ואנדרטה לכישלון המאוד יקר של המכונית החשמלית שאמורה הייתה לעשות מהפכה בשוק הרכב הישראלי והעולמי. אם ממשיכים עוד מערבה, 12 אלף ק"מ ככה, מגיעים לפרמונט שבמדינת קליפורניה. שם נמצא מפעל המכוניות של טסלה, שמייצר בהצלחה רבה מכוניות חשמליות שבאמת משנות את שוק הרכב. הסיבה להבדל בין הכישלון ההוא להצלחה הזאת היא החלטה נבונה של מייסד ומנכ"ל טסלה, אלון מאסק.
בשנת 2003 מבין מאסק שהדרך להפוך את המכונית החשמלית למוצר צריכה בסיסי היא לא לנסות ולמכור אותה כמוצר צריכה בסיסי אלא כסמל סטטוס. בשלב הראשון מייצרת טסלה מכונית ספורט חשמלית שמסוגלת להתחרות בביצועים של כל מכוניות הספורט האחרות, מכונית שעולה יותר ממאה אלף דולר ושהקונים שלה שייכים לאלפיון העליון, כמו ארנולד שוורצנגר וג'ורג קלוני. קוראים לה Tesla Roadster, ומשנת 2008 עד 2012 נמכרות קרוב ל־3,000 כאלה בכל רחבי העולם.
אחרי הצלחת השלב הראשון, שהראה לעולם שביצועים של מכונית חשמלית לא נופלים מאלו של מכונית רגילה, מתחיל ב־2012 השלב השני בתוכנית העסקית של אלון: מכונית חשמלית למאיון העליון שיכולה להתחרות בביצועים, בנוחות ובבטיחות של כל מכונית אחרת באותו מחיר. למכונית הזאת קוראים Model S והדגם הכי זול עולה 75 אלף דולר. עד היום מכר המודל הזה יותר מ־70 אלף חתיכות ברחבי העולם. השנה תשווק ה־Model X שהוצגה בספטמבר 2015 (הנה, בתמונה למטה), ובשלבים הבאים בתוכנית תייצר טסלה מכוניות חשמליות שגם המשפחה שלכם תרגיש בנוח לקנות, בניגוד לרנו פלואנס החשמלית של בטר פלייס.

תמונה, טסלה מודל x

#2: עזבו אג'נדה ירוקה, יש אג'נדת ירוקים

המכונית החשמלית היא רק נדבך אחד בחזון של מאסק לפטור את האנושות מהתלות בדלקים מאובנים — נפט, פחם וגז — ומהתוצאות ההרסניות של השימוש בהם. ועם כל הכבוד למכונית החשמלית, שמפחיתה את הזיהום בכבישים, עדיין צריך לייצר את החשמל שמניע אותה.
בשנת 2006 מקים מאסק את SolarCity, חברה שמייצרת חשמל מקרינת השמש באמצעות פאנלים סולריים. מבחינה טכנולוגית אין פה שום פריצת דרך או חידוש, אבל בניגוד לחברות אחרות מהתחום הירוק, יש הבנה מפוכחת ששמירה על הסביבה ועתיד ילדינו הם מוטיבציה פחותה בהשוואה ליתרון כלכלי. התוכנית העסקית של החברה בנויה על אינטרס, לא על ערך.
יתרון נוסף לצרכן הוא הפריסה של התשלומים. מערכת סולרית היא עסק יקר, סדר גודל של 25 אלף דולר ואפילו יותר. משפחה שרוצה להקטין את חשבון החשמל שלה לא חייבת לרכוש מערכת כזו, אלא יכולה פשוט לקבל אותה בליסינג ל־20 שנה. בכל חודש, החיסכון בחשבון החשמל גדול מהתשלום לסולרסיטי. כבר היום מייצרות המערכות של סולרסיטי כחמישה ג'יגה וואט של חשמל מאנרגיה סולרית (שווה לחצי מתצרוכת החשמל בישראל). אם קצב הגידול שלה ימשיך, בעוד 20 שנה היא תהיה יצרנית חשמל מרכזית בארה"ב, כשתחנות הייצור שלה מפוזרות בכל מקום וטוענות את המכוניות החשמליות של טסלה.
המסמר הסופי בארון הקבורה העתידי של הדלקים המאובנים הוא הסוללה הביתית של טסלה, PowerWall, שמסוגלת לאגור במהלך היום מספיק חשמל לשעות החשכה — כעשרה קילוואט. רוצים אחת? ובכן, כל מלאי הסוללות עד אמצע 2016 כבר נמכר.

#3: היי, ואם אנחנו נשלם ללקוחות שלנו?

בגיל 24 מגיע מאסק לקליפורניה בשביל להתחיל דוקטורט בפיזיקה יישומית באוניברסיטת סטנפורד. השנה היא 1995 ועמק הסיליקון הוא המקום להיות בו כי התגלה זהב חדש: האינטרנט.
יומיים אחרי תחילת הלימודים מודיע מאסק לפקולטה שהוא פורש כדי להקים חברת אינטרנט. הוא ואחיו מקימים את Zip2, שמייצרת פלטפורמה נוחה למדריכי ערים באינטרנט. מאסק מנצל את כישוריו כמתכנת, לוקח תקליטור של דפי זהב ותוכנה של מפות ומחבר אותם ביחד. השניים מצליחים לגייס משקיעים ולקוחות רבים וחשובים, ביניהם הניו יורק טיימס, ובשנת 1999 קונה חברת Compaq את Zip2 באקזיט הגדול ביותר עד אותם ימים. לחשבון הבנק של אלון מאסק מתווספים 22 מיליון דולרים.
אחרי שמכר את החברה, היעד הבא של מאסק הוא המערכת הבנקאית. במרץ 1999 הוא מקים את X.com, חברה לשירותים פיננסיים ותשלומים מקוונים. שנה לאחר מכן מתמזגת החברה עם Confinity לחברה אחת בשם PayPal. על מנת למשוך אנשים להתחיל ולהשתמש בשירות התשלומים שלה, החברה יוצרת מסע שיווק ויראלי שבו כל משתמש חדש שמצטרף מקבל 20 דולר, ועל כל משתמש חדש שהוא מביא הוא מקבל עוד 20. הטריק הזה עולה לחברה כ־70 מיליון דולר, מביא אותה כמעט לפשיטת רגל, אבל בסוף מצליח לשנות את הצורה שבה אנשים משלמים אחד לשני.
עם הזמן מקטינה פייפאל את התמריץ הכספי למשתמשים ולבסוף מוותרת עליו. בזמן הזה, היא כבר הופכת לסטדנרט. ב־2002 היא נרכשת על ידי eBay עבור 1.5 מיליארד דולרים במניות, מהם 165 מיליון דולרים שמגיעים לכיסיו של מאסק שמחזיק ב־11.7% ממניות החברה.

#4: העם בעד טכנולוגיה מפריעה

"טכנולוגיה מפריעה" אולי נשמע כמו הקטע של לשכוח להשתיק את הנייד כשנכנסים לסרט, אבל הכוונה לטכנולוגיה שיש לה פוטנציאל לשנות את האופן שבו אנחנו צורכים מוצר או שירות ולהפוך את השימוש בו לזול, נוח ויעיל יותר.
השירות שסיפקה חברת האינטרנט Zip2 של מאסק החל את תהליך היעלמות ספרי דפי זהב, המכונית החשמלית של טסלה היא קריאת השכמה לתעשיית הרכב המנומנמת ומערכות ייצור ואחסון החשמל של סולרסיטי משנות את מאזן האנרגיה. טכנולוגיה מפריעה הופכת את המודל העסקי של המתחרים למיושן עד לא רלוונטי. ברור אם ככה למה משקיעים מחפשים כל הזמן טכנולוגיות מפריעות, כאלה שיזעזעו את השוק ויעשו להם הרבה כסף. ושישאירו את המתחרים לאכול אבק עד שיצליחו להתאושש, אם בכלל.

תמונה, אלון מאסק וטיל של SpaceX

#5: למה לשגר טילים יקרים כשאפשר לשגר טילים זולים

סוף שנת 2000. הדירקטוריון של פייפאל מפטר את מאסק מתפקידו כמנכ"ל עקב ויכוחים על הכיוון העסקי והטכנולוגי של החברה. בשיטוט מקרי באתר של נאס"א הוא מגלה שהסוכנות לא מתכננת משימה מאוישת במאדים, וחוטף חרופה.
חוץ מהיותו חובב טיסות לחלל, מאסק מאמין שהמין האנושי חייב להיות מסוגל להתיישב מחוץ לכדור הארץ כי יום אחד בטח יקרה פה משהו מספיק רע, באשמתנו או שלא. הוא מתחיל לקרוא ספרים ולהתייעץ עם מומחים, ומגיע למסקנה שהסיבה לדעיכת תוכנית החלל האמריקאית היא העלות הגבוהה של המשימות, ושזו נגזרת בין היתר מעלות הטילים. אז הוא מקים חברה בשם SpaceX ומתחיל לחפש טילים זולים.
התחנה הראשונה היא כמובן רוסיה. "הגעתי לחדר שהקירות שלו היו מרופדים וגנרל רוסי צעק עליי ברוסית. אחת משיניו הקדמיות חסרה והרוק ניתז דרך החור", סיפר מאסק על אחד הניסיונות לקנות טילי ICBM. טילים כאלה היו אמורים להנחית פצצות גרעיניות על ארה"ב בזמן המלחמה הקרה, אבל בשביל SpaceX הם יקרים מדי. בסופו של דבר מפתחים מהנדסי החברה טיל בשם Falcon1 שעולה שישה מיליון דולר. נשמע הרבה, אבל הטיל של לוקהיד מרטין המתחרה עולה 25 מיליון.
פריצת דרך נוספת היא תובנה של מאסק ומהנדסיו: חלקי הטיל לא צריכים להיהרס לאחר השיגור אלא לנחות ברכות באתרי נחיתה מוגדרים מראש לצורך שימוש חוזר. הלקוחות, ונאס"א ביניהם, עומדים היום בתור כדי להשתמש בטילים הזולים של SpaceX.

תמונה, אלון מאסק

#6: כשהכל מתמוטט זה הזמן לאול־אין

2008 הייתה שנה רעה לרוב האנשים, ולאלון מאסק היא הייתה שנה קריטית. כשהקים את SpaceX החליט מאסק שאם שלושה ניסיונות שיגור ייכשלו הוא יסגור את החברה, ובשיגור השלישי הטיל התפוצץ. בטסלה, סבב גיוס כספים לא התקדם בקצב הרצוי והביא את החברה לסף פשיטת רגל. בחזית נוספת, מורגן סטנלי הקורסת לא יכלה לעמוד בהתחייבותה להשקיע בסולרסיטי, ובמישור האישי הוא עבר גירושים.
באותם ימים של משבר כלכלי עולמי אין אף משקיע שחושב להמר על חברת טילים פרטית, חברה לאנרגיה סולרית או חברה קטנה לייצור מכוניות חשמליות. לא כשענקית רכב כמו GM מכריזה על פשיטת רגל. הדרך היחידה לתת ליוזמות של מאסק את מרחב הנשימה הדרוש על מנת להצליח — או לצלול סופית לתהום ולקחת אותו איתן — היא להשקיע בהן את כספו הפרטי. העיתונות הכלכלית מכסחת אותו, הוא אפילו נאלץ ללוות מחברים בשביל לשלם שכר דירה, אבל מאסק מוכיח לעולם שהוא באמת ובתמים לא פה רק בגלל הכסף אלא מתוך אמונה בבשורה של החברות שהקים. הוא משקיע את כל הכסף הפרטי שנשאר לו, כמה עשרות מיליונים, על מנת לממן ניסיון שיגור רביעי של ל־SpaceX ולתת לטסלה ולסולרסיטי עוד זמן בשביל למצוא משקיע אסטרטגי.
בתזמון מקרי, בחודש מאי אותה שנה יוצא לאקרנים הסרט "איירון מן" בכיכובו של רוברט דאוני ג'וניור. במאי הסרט ג'ון פאברו מחפש השראה לדמותו של המיליארדר־גאון־רודף שמלות טוני סטארק, ודאוני מפגיש אותו עם  מאסק. "חיפשתי בחור שיכול לגרום לכל דבר לקרות", יגיד פאברו בראיון למגזין טיים, "אז הלכתי לראות אותו. הוא אוהב לומר שהנדסה היא הדבר הקרוב ביותר לקסם, והוא באמת מאמין בזה". מאסק יופיע בסרט ההמשך בתפקיד עצמו, ויציע לגיבור טוני סטארק לבנות מטוס חשמלי. הוא גם יאפשר לצלם כמה סצנות במפעלים של SpaceX בהות'ורן, קליפורניה.
הניסיון הרביעי לשגר טיל למסלול סביב כדור הארץ צולח, ושלושה חודשים לאחר מכן חותמת נאס"א עם SpaceX על חוזה של 1.6 מיליארד דולר עבור שיגור חלליות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. אחרי שמהנדסי טסלה הופכים בהצלחה מכונית Smart של מרצדס לחשמלית, חברת דיימלר AG רוכשת עשרה אחוזים מהחברה ומזרימה לקופתה 50 מיליון דולר, וממשלת ארה"ב מלווה את הכסף הדרוש להקמת המפעל של טסלה. לשמחת משלם המיסים האמריקאי, כל הכסף חוזר עם ריבית. סולרסיטי מצליחה גם היא לשרוד את המשבר, וההון של מאסק נאמד ביותר מ־11 מיליארד דולר. אפשר לומר שההימור שלו די הצליח.

עשה מנוי

רוצה גליון של בלייזר בחינם?

מלא פרטים והוא יישלח אליך.
כן, זה עד כדי כך פשוט

אני מסכים לקבלת ניוזלטר