פרנקופיל הוא אדם עם משיכה ועניין לתרבות הצרפתית. להיסטוריה, ללבוש בחצרו של לואי ה־14, לסרטים צרפתיים בשחור־לבן או לספרות המעצבנת שלהם. וכן, לפעמים זה מתבטא גם בחיבה למכוניות שלהם. מעטים האנשים שאין להם דעה מוצקה — לשלילה או לחיוב — על יצרניות רכב צרפתיות, וזה כולל כמובן גם את החברה עם סמל האריה. רוצים לדעת אם מישהו אוהב את המותג הזה? בקשו ממנו לרשום את השם פיג'ו באותיות לטיניות. אם הוא לא יודע לאיית את זה — הוא גם לא באמת אוהב את זה.

אבל מה שיכול לעורר התעניינות גם בקרב אנשים שלא יודעים לאיית Peugeot אלה שלוש האותיות שבאות אחרי המספר בשם הדגם שלפנינו עכשיו. לא רק מכיוון שזה הדגם הספורטיבי של החברה שנועד להילחם בדגמים ספורטיביים (הוט־האצ') אחרים — ביניהם גם של מי שהמציאה את הקטגוריה, הגולף GTI — אלא כי האותיות האלה לוקחות אותנו למה שנחשב על ידי רבים כתקופת הזוהר של הספורט המוטורי בכלל ושל פיג'ו בפרט: שנות ה־80 הזוהרות, כשבאליפות הראלי העולמית התחרו בקטגוריית Group B עם מכוניות שנחשבות איקוניות עד היום.

תמונה פג'ו 308 GTI

גרופ בי עלתה בחייהם של נהגים וצופים ומסיבה זאת, בין היתר, בוטלה אחרי ארבע שנים בלבד. אחד מהנהגים שהתחרו בתקופה הזאת היה פיני מטורלל בשם ארי ואטנן. הוא לא הצליח לנצח את אליפות הראלי עם ה־250GTI — את ההישג הזה חלקו שני פינים אחרים, סלונן וקאנקונן. באליפות של 1985, ואטנן היה מועמד לניצחון, אך הוא משך ל־205 שלו חזק מדי בזנב והיא שלחה אותו לשיקום של שנה וחצי. למרות הפציעה, ואטנן הצליח לחזור למרוצים. כשביטלו את גרופ בי, הוא לקח את ה־405GTI כדי לנצח בראלי פריז דקאר כבר בניסיון הראשון בשנת 1987 ובעוד פעמיים נוספות. הוא גם ניצח במרוץ טיפוס הגבעה המפורסם Pikes Peak בקולורדו, ועל הדרך זכינו ב־Climb Dance, אחד מסרטוני האקשן הטובים ביותר ביוטיוב.

אז כשחובב רכב רואה את שלוש האותיות הטעונות

האלה מוצמדות לישבן של דגם חדש, הוא תוהה האם ההחלטה גובתה על ידי המהנדסים או שהיא רק הנפצה של מחלקת השיווק. בפיג'ו מתגאים שה־308GTI טופלה על ידי חטיבת הספורט של החברה. הטיפול כלל כמובן פינוק רציני למנוע, הנמכה של המתלים, גלגלי 19 אינץ', בלמים מוגדלים, שני דודי פליטה מאחור ועוד מיני קוסמטיקה.

אחד היתרונות (או החסרונות, אנא עארף מי אתם) ברכב ספורטיבי כזה הוא מראה צנוע שלא מושך את העין. למי שלא מבין ברכב, הוא נראה בדיוק כמו האוטו של השכן. אם אתם לא בעניין של תשומת לב, אפשר לחסוך את הכסף של צביעת הפרנץ' קופה, עם חלק אחורי שחור וקדמי אדום. זה אמנם מרענן לראות שמישהו חשב על צביעה ייחודית, אבל אם לשפוט לפי רכב המבחן שקיבלנו הקטע הזה מושך הרבה תשומת לב. וכשיש לך 270 כ"ס לשחק איתם, לפעמים עדיף להיראות תמים.

תמונה פג'ו 308 GTI

בנהיגה שגרתית — כזו שכוללת פקקים, תנועה עירונית ואז עוד קצת פקקים — הפיג'ו מצליחה להראות נימוסים אירופיים ולשמור על תמימות של משפחתית מהשורה. המושבים הספורטיביים והתפירה האדומה שאפשר למצוא עליהם ועל ההגה מסגירים שמדובר במכונה שיכולה להיות יותר מכלי לעבודה אפורה. גם האותיות GTI על ההגה, ועוד כמה פרטים קטנים — אבל את הרמז העבה ביותר נותנת התיבה הידנית.

כן, תיבה ידנית. בפיג'ו מאמינים שמי שרוצה להתגאות ב־GTI שלו צריך לעבוד עם דוושה שלישית והעברת הילוכים. פרט לכך, מדובר במשפחתית נורמטיבית לחלוטין, כזו שתיקח אתכם לארוחה משפחתית עם עגלה וציוד בתא המטען. המתלים אמנם על הצד הקשיח, אך לא מענישים. המנוע סוחב מסל"ד נמוך ויש מספיק כוח לנוע במהירות איטית על הילוך גבוה במינימום העברת הילוכים. אם תבקש יפה, אפילו תקבל עיסוי מהמושב. נחמד. אם היית נער שפינטז על 205GTI בשנות ה־80 וה־90 ועכשיו צריך מקום לעגלה — יש לך אישור. רק תסגור קודם עם הגברת את עניין הגיר הידני.

למרות הימצאותו של הגיר הידני, שאר התפעול של הרכב דווקא אלקטרוני. עם מסך מגע שהוא בעצם מרכז השליטה — למערכת השמע, האקלים ושאר העניינים. ככה נוצרת סביבת נהג נטולת כפתורים כמעט לגמרי. עם איכות חומרים טובה ונגיעות של מתכת במקומות הנכונים, סביבת הנהג משדרת פשטות ואלגנטיות שמדברים את אותה השפה של העיצוב החיצוני.

תמונה פג'ו 308 GTI

אבל רכב GTI צריך לספק קצת יותר מלקחת את המשפחה לארוחה אצל הדוד במושב. עבורנו, ההזדמנות הזאת הגיעה בדמות כמה כבישים מפותלים ששכנו ממש בסמוך לעוד ארוחה משפחתית בתקופת החגים. ה־308GTI היתה המפלט, הכבישים היו יחסית ריקים והגיע הזמן לפרוע את השטר. הכביש צר, מפותל ויורד לכנרת. בתחילה נראה היה כאילו הוא צר והדוק מדי עבורה, אבל ה־308 גיחכה קלות ובלעה אותו כאילו נתפר עבורה. עם מעט דמיון מפותח אפשר היה בכיף לדמיין שזה סטייג' באיזה ראלי אירופי.

לחיצה על כפתור הספורט מספקת סאונד מלחמתי יותר, גם אם דרך הרמקולים, והשעונים נצבעים באדום קרבי. למנוע אין שום בעיה לסחוב עד לקצה מד הסל"ד (שאגב, נע נגד כיוון השעון). לנהוג בכביש מפותל והדוק עם גיר ידני זאת עבודה לא קלה, אבל היא מערבת את הנהג. היא גורמת לך להרגיש שאתה עובד בשביל המהירות שלך ושאין לך הנחות. עם הקצב שהפיג'ו הזאת יודעת לייצר, הן בתאוצה והן במהירות פנייה, זאת עבודה עוד יותר קשה. לפני פניות הפרסה, ירידה חזקה על הבלמים מספקת עוצמת בלימה מפתיעה לא פחות מהתאוצה. עבור תחושת הסיפוק הזאת אנשים קונים מכונית כמו הפיג'ו ומוכנים לעמוד בפקקים עם גיר רגיל.

נראה שפיג'ו התעוררו. כי במקרה, או שלא, פיג'ו עכשיו שחקנית מרכזית בראלי דקאר וניצחה בשנתיים האחרונות, ואפילו שלחה את סבסטיאן לואב לפייקס פיק עם 208GTI וכמעט 900 כ"ס שריסקה את השיא הקודם. משהו קצת השתנה בראש של פיג'ו, ובקטע טוב, וזה מתבטא גם ב־308GTI. רכב כזה צריך להיות ניקוי ראש, תרפיה, סיבה להאריך את דרך החזרה הביתה מפגישה, סיבה לברוח רגע למשפחה מעל האש, כי יש כביש מפותל בסביבה. ועבורנו, הוא עשה בדיוק את זה.

פיג'ו 308GTI: מנוע - ארבעה צילינדרים; 1,598 סמ"ק, מוגדש טורבו; הספק - 270 כ"ס ב־6,000 סל"ד; מומנט - 33.6 קג"מ ב־1,900 סל"ד; מהירות מרבית - 250 קמ"ש (מוגבלת אלקטרונית)

עשה מנוי

רוצה גליון של בלייזר בחינם?

מלא פרטים והוא יישלח אליך.
כן, זה עד כדי כך פשוט

אני מסכים לקבלת ניוזלטר